OPDATERING

Kære medlemmer

Vi forsøger endnu en gang at informere om tvisten mellem YouSee og Discovery Networks. Mange medlemmer spørger (med rette), hvad der sker.

Herunder er den seneste update fra YouSee indsat i fuld længde. Bestyrelsen er kritisk overfor YouSee, men det er også et faktum, at hvis vi skal skifte udbyder, så er det en lang proces – man skifter ikke bare ét kabel i hovedstationen med et andet. Man kan nævne følgende emner, som årsager til at et skifte vil tage lang tid:
– der skal installeres nyt udstyr i kabelnettet i byens kabel-skabe
– alle medlemmer skal sandsynligvis have nye modemmer
– alle medlemmer skal have nye TV-bokse
– alle medlemmer skal have nye kontrakter/abonnementer med Antenneforeningen
– opsigelse af kontrakter med YouSee har lange opsigelsesfrister
– nye aftaler med Stofa, Fibia eller lignende skal forhandles på plads
– Osv.

Dertil skal lægges, at Bestyrelsen under sidste evaluering i forhold til udbydere (for under 2 år siden) fandt frem til at YouSee har langt det bedste tilbud i forhold til underholdning, sport, mobile apps, support, osv., som er samlet i én pakke.

Nu har visse parametre så ændret sig, men man skal stadig se på det samlede billede. Og man skal finde ud af, om vi tror på, at YouSee og Discovery Networks får landet en aftale inden, at vi i foreningen evt. beslutter at sadle om og satse på en anden udbyder (som i øvrigt sidder i samme situation som YouSee… men som lige nu lader YouSee tage de tæsk, som det giver at være på forkant med danskernes TV-vaner).

Inden mailen fra YouSee, så deler vi også lige et par gode links, som besvarer rigtig mange spørgsmål:

– Hvordan ser TV-pakkerne ud fra januar 2020: https://mustsee.yousee.dk/tv2020

– Hvordan ser det specifikt ud med sport fra januar 2020: https://mustsee.yousee.dk/tv2020-sport

OPDATERING FRA YOUSEE
YouSee og Discovery når ikke at få ny aftale på plads til årsskiftet

YouSee og Discovery har forhandlet siden foråret. YouSee har i en ny aftale ønsket at sikre større valgfrihed og balancerede priser, men det er desværre ikke lykkedes at finde en aftale inden deadline. Discovery’s tv-kanaler vil derfor ikke være en del af YouSee’s tv- og streaming-tilbud fra årsskiftet. YouSee ønsker fortsat at tilbyde Discovery’s indhold til sine kunder og vil derfor arbejde videre på at finde en løsning.

Selvom YouSee ønsker at fortsætte forhandlingerne med Discovery, er det nu så tæt på årsskiftet, at YouSee er nødt til at varsle sine kunder om, at Discovery Networks’ kanaler heller ikke vil være en del af Bland Selv-pakkerne fra nytår.

”Desværre har vi endnu ikke kunne finde en løsning, der både sikrer en fornuftig pris og mere valgfrihed til vores kunder. Derfor må vi erkende, at vi ikke når at lukke en aftale med Discovery Networks og bliver nødt til at varsle vores kunder om, at Discovery’s kanaler ikke vil være en del af vores udvalg fra årsskiftet. Det er vi kede af på vegne af vores kunder, og jeg kan forsikre, at vi vil forhandle videre, og håber, at vi senere i det nye år igen kan tilbyde Discovery Networks indhold i vores tv-produkter,” siger Jacob Mortensen, direktør for YouSee, og fortsætter:

”Det har været vigtigt for os at finde en løsning med Discovery Networks, så vores kunder fortsat har adgang til deres indhold og kanaler. Derfor har vi arbejdet med forskellige mulige løsninger i forhandlingerne. Dels hvor Discovery Networks’ indhold kunne fortsætte som en del af Bland Selv, men også løsninger, hvor vi har tilbudt at fortsætte med flere af Discovery Networks’ kanaler i de faste pakker, herunder Kanal 5, hvor fodboldlandsholdets kvalifikationskampe vises.”

Sport bruges som løftestang for forhandlinger
Der er flere grunde til, hvorfor det denne gang har været svært at blive enige om en aftale. En af grundene er, at YouSee hverken vil eller kan blive ved med at hæve priserne på faste tv-pakker med indhold, som bliver set mindre og mindre. Selvom danskernes seervaner har ændret sig, og der er færre til at være med til at betale for kanalerne, er der fortsat en tendens til, at kanalejerne hvert år forventer højere betaling for deres kanaler. Denne tendens har skabt en negativ spiral af prisstigninger og kundeafgang.

”Der er fortsat mange kunder, der foretrækker faste tv-pakker. Vores fornemmeste opgave er at sikre en rimelig pris og det rette indhold til dem. Selvom mange tv-kanaler har færre seere end tidligere, bliver de fortsat dyrere for os distributører. Derfor bliver det endnu vigtigere at sammensætte de faste pakker, så pris og indhold afspejler tv-seernes reelle efterspørgsel. Vores kunder bør grundlæggende betale for det de ser – specielt i et tv-marked, hvor kunderne i stigende grad ønsker selv at vælge deres indhold. Det skal vores tv og streaming-produkter afspejle,” siger Jacob Mortensen.

En anden grund til, at det i disse år er svært at holde prisen på de faste tv-pakker på et fornuftigt niveau, er, at sport ofte bruges om løftestang i forhandlingerne. Sportsrettigheder er nemlig en afgørende faktor, når en stor del af danskerne vælger tv-pakke.

”Vi ønsker, at vores kunder har adgang til alle de vigtige sportsbegivenheder. Men vi bliver i forhandlinger ofte mødt med krav om, at hvis vi vil have kanaler med vigtige sportsrettigheder i pakkerne, så skal vi også tage en række andre kanaler med i købet. Samtidig bliver sportsrettigheder ofte fordelt på en række forskellige tv-kanaler. Det reducerer valgfriheden for os og for tv-kunderne, når de vigtigste sportsrettigheder bruges til at sælge kanaler med aftagende seertal. Derfor er vi nødt til at kæmpe imod denne tendens på vegne af vores kunder,” siger Jacob Mortensen og tilføjer, at YouSee for at give tv-kunderne mere valgfrihed i 2014 lancerede Bland Selv, hvor man selv kan sammensætte en unik og personlig tv-pakke, og at det i dag er den mest populære tv-pakke blandt nye kunder.

Selvom det endnu ikke er lykkedes at lukke en aftale med mere valgfrihed og priser, der afspejler den aktuelle værdi af kanalerne, understreger Jacob Mortensen, at man fortsat vil arbejde hårdt på at finde en løsning, hvor YouSee’s kunder igen kan se Discovery Networks’ tv-kanaler.

”Vi har haft et langvarigt samarbejde med Discovery Networks, og det ønsker vi fortsat at have. Vi har mange kunder, der sætter stor pris på Discovery Networks’ indhold, og vi ønsker fortsat at lave en aftale, hvor alle Discovery Networks’ kanaler er tilgængelige i Bland Selv, og hvor landsholdets kvalifikationskampe fortsat er en del af alle vores tv-pakker.”
Denne mail er sendt til flere kontaktpersoner i bestyrelsen i jeres forening.

Venlig hilsen
YouSee

Original
Antenneforeningen er meget opmærksom på problemstillingen imellem YouSee og Discovery Networks. Vi har forsøgt at påvirke vores kontakt-personer hos YouSee samt vores kontakter via ERFA-grupper i de andre foreninger (fx https://www.tuknet.dk/). Bestyrelsen er helt på med på, at situationen er uholdbar – specielt i det værste scenarie, hvor kanalerne fra Discovery Networks bliver helt utilgængelige for vores medlemmer. Det er dog en konflikt, der rækker langt ud over, hvad Juelsminde Antenneforening er i stand til at påvirke eksplicit, men vi gør som sagt, hvad vi kan igennem ERFA-grupper og FDA (Forenede Danske Antenneanlæg), hvor talerøret er noget større.

Der er heldigvis håb forude. Se link allernederst i dette indlæg. Vi forventer og tror på, at YouSee og Discovery Networks lander en god aftale, som ikke lader deres kunder i stikken. Vi forventer ligeledes at aftalen er på plads inden 10. december, således at Juelsminde Antenneforenings medlemmer har mulighed for opsige eller tilpasse deres abonnement i forhold til deres behov for kanaler. Vi opfordrer derfor vores medlemmer til at have is i maven indtil ovennævnte dato, som er sidste frist for ændringer eller opsigelse af abonnement.

Vi beklager selvfølgelig situationen ligesom alle andre antenneforeninger i Danmark, mem vi har tillid til, at der findes en aftale.

Bestyrelsen er i øvrigt hele tiden i dialog med andre udbydere (fx Stofa) i forhold til at skifte udbyder.

Vh
Juelsminde Antenneforening

https://www.bt.dk/forbrug/tv-krigen-koger-nyt-haab-for-yousee-kunder